| Mi a helyzet a csontritkulás és a zsírsavak kapcsolatával? |
|
|
|
|
Mi a helyzet a csontritkulás és a zsírsavak kapcsolatával? Az omega-3 olajok a csontritkuláson is segíthetnek. A csontok sűrűségének csökkenése és így a törékenyebb csontok kialakulása sok menopausán átesett nő, illetve idősebb férfi életminőségét lerontja. A legújabb kutatások kimutatták, hogy a zsírsavak kulcsfontosságú szerepet játszanak a csontok újratermelődésében, mely folyamat során az elhasználódott csontok új csontokkal cserélődnek ki. Igen, a csontjaink valójában élő szövetek. Egyes omega-6 eicosanoidok épp ellenkezőleg hatnak a csontokra. Alacsony vagy normális mennyiségben elősegítik az új csont kialakulását. Amikor azonban túl sok eicosanoid található a vérben, a csont újratermelődése lelassul. Ez az a pont, ahol az omega-3 olajok jótékony hatást fejthetnek ki azáltal, hogy az omega-6 eicosanoidok termelődését normális, ártalmatlan szinten tartják. Az indianai Purdue Universityn dolgozó Bruce A. Watkins Ph.D. laboratóriumi kísérletek során azt tapasztalta, hogy a csonttermelődés és a csontok mechanikai tulajdonságai javultak, amikor az állatok magas omega-6 és alacsony omega-3 szintű étrendjét megfordította. Az osteoclastok azok a sejtek, melyek lebontják a csontokat; az osteoblastok azok, melyek felépítik a csontot. Amikor a csontokat lebontó folyamat meghaladja a csontok felépítését, csontritkulás alakul ki. A kutatók szerint az omega-3 olajok akadályozzák azoknak a túlbuzgó osteoclastoknak a működését, amelyek túl sok jelet kapnak a szervezetben túltengő omega-6 eicosanoidoktól. Az omega-3 olajok azáltal is megakadályozzák a csontritkulás kialakulását, hogy elősegítik egy inzulinszerű növekedési hormon kiválasztódását. Ez a hormon segíti a csontok növekedését és újratermelődését, működése azonban idős korban nagyban lecsökken. Dr. Watkins úgy találta, hogy az antioxidáns tápanyagok - különösen az E-vitamin - szükségesek ahhoz, hogy megvédjék a csontokat és a porcszöveteket a túl sok omega-6 eicosanoid okozta gyulladásoktól. Ahogy írja, „a jövőben az étkezési lipidek és antioxidáns vegyületek vizsgálata veszi át a jelenleg alkalmazott hormonkezelés szerepét a csontritkulás gyógyításában." Forrás: Clara Felix: All about omega-3 oils |








