|
|
|
|
Az omega-3 és az idősek 2002-ben az Amerikai Táplálkozástudományi Szövetség 1,6 mg napi növényi omega-3 LNA fogyasztását javasolta idős férfiaknak és 1,1 mg-ot az idős hölgyeknek. Ezek a korhoz kötött AI (Acceptable Intake – Elfogadható bevitel) értékek teljesen megegyeznek a gyerekek számára ajánlott LNA mennyiségekkel. Az Amerikai Táplálkozástudományi Szövetség jelezte azt is, hogy 10%-a az omega-3 bevitelnek lehet DHA és EPA is része megszorítások nélkül arra vonatkozólag, hogy milyen forrásból és milyen arányban legyen a diétában az EPA és DHA. 1999-ben Marylandben a bethesdai NIH szakmai konferencián a következő ajánlást fogalmazták meg az omega-3 DHA és EPA bevitellel kapcsolatosan. 2000 kcal energia-bevitelen alapuló étrend esetén a felnőttek energia bevitelének legalább a 0,3%-át omega-3 DHA és EPA zsírsavakból kellene fedezni. Ez az ajánlás 220 mg omega-3 EPA és 220 mg omega-3 DHA napi bevitelének felel meg. Egy 2005-ben publikált chicagói kutatásban 65 éves vagy annál idősebb embereket vizsgáltak 6 éven keresztül és figyelték a rendszeres halfogyasztás hatását (EPA/DHA forrás) a kognitív funkciókra. Az eredmények a szellemi hanyatlás jelentős lassulását mutatták. Más tanulmányokban halolaj készítményt használtak EPA és DHA forrásként. A vizsgálat végére az idősek vérében megnövekedett EPA és DHA szintnek köszönhetően a kognitív funkciók csökkenése lelassult illetve megállt. Egy másik tanulmányban, ahol olyan 65 és 98 év közötti időseket vizsgáltak 12 éven keresztül, akik cerebrovaszkuláris (az agy érrendszerével kapcsolatos) betegségekkel küzdöttek, jelentősen csökkent a stroke (gutaütés, agyvérzés, szélütés) kialakulásának veszélye köszönhetően annak, hogy a résztvevők rendszeresen halat fogyasztottak. Azoknál az idős embereknél, akik legalább heti ötször fogyasztottak halat, volt a legalacsonyabb (30%-kal csökkent) veszélyforrás a stroke. Ez a rendszerességű és mennyiségű halfogyasztás napi 700 mg DHA és EPA bevitelének felelt meg. Valószínű, hogy a halakban található egyéb fontos tápanyagok is hozzájárulhattak az ilyen pozitív eredmények kialakulásához. -
-
-
|















