|
Az omega-3 és a kismamák
Az omega-3 DHA nélkülözhetetlen tápanyag a szervezet számára.
Ez a többszörösen telítetlen omega-3 zsírsav az alapja az idegsejtek optimális működésének és fejlődésének (tanulási képesség, memória), a látásélesség fejlődésének illetve megőrzésének is.
Az agy és a szemideghártya (szem látóhártya) normális fejlődéséhez és működéséhez is elengedhetetlen az omega-3 DHA.
Az anyatejen felnövő babák esetében a növekedéshez és a fejlődéshez az egyetlen tápanyagforrás - beleértve az omega-3 DHA-t is - az anyatej. Az omega-3 DHA aránya a kismama diétájában meghatározó tényező az anyatej DHA tartalma esetében is.
Mivel az omega-3 DHA alapvető forrásai a tengeri halak, és a halfogyasztásunk igen alacsony, így nem meglepő, hogy például az Észak-Amerikában élő kismamák anyatejében is alacsony omega-3 DHA koncentrációt mértek.
Példaként említenénk, hogy a Health Canada felmérései alapján az anyatejben található zsírokban az omega-3 DHA arány mindössze 0,14% volt. Ezt az alacsony szintet a rendkívül csekély omega-3 DHA bevitellel (80mg/nap) magyarázzák a kutatók.
Fontos megjegyezni, hogy az omega-3 LNA (alfa-linolénsav), amely főképpen növényekben található (lenmag olaj, repce olaj, dió, stb.) nagyon kis mennyiségben vagy egyáltalán nem alakul át omega-3 DHA-vá a szervezetben végbemenő anyagcsere folyamatok során.
Az omega-3 LNA fogyasztás napi szinten akár 1300 mg /nap bevitelt is elérhet az amerikai diétában.
Kutatások kimutatták, hogy olyan kismamáknál, akiknél alacsony volt az omega-3 DHA tartalom az anyatejben, és 11.000 mg omega-3 LNA-t fogyasztottak 4 héten keresztül, nem tapasztaltak változást az omega-3 DHA tartalomban. Tehát kimondhatjuk, hogy a teljes omega-3 bevitel (LNA, DHA, EPA) önmagában nem feltétlenül befolyásolja az anyatej omega-3 DHA tartalmát, ezért a kismamáknak direkt DHA bevitelre van szükségük, amelyet halolaj készítmény vagy rendszeres tengeri hal fogyasztással biztosíthatnak a szervezetük számára.
Kevés direkt omega-3 DHA bevitel esetén is már komoly, gyorsan észrevehető DHA növekedést indul el az anyatejben.
A szoptatás ideje alatti 300 mg/nap omega-3 DHA fogyasztás esetén az anyatejben található DHA szintje megemelkedett 0,39%-ra. Ez a szint már magasabb annál a 0,35%-os szintnél, ahol a kutatások jobb mentális és vizuális fejlődést és eredményeket tapasztaltak a vizsgált babák esetén.
Napi 200mg omega-3 DHA 4 hónapon át tartó fogyasztása esetén növekedett a DHA tartalom a vérplazma foszolipidben (A foszfolipid zsírszerű anyag, a kolin szállítója, amely a zsíranyagcseréhez szükséges.) és jobban teljesítettek a babák a BPD (Bayley Psychomotor Development Index) felméréseken 30 hónapos korban.
További kutatásokban pozitív összefüggést találtak a babáknál az anyatejben lévő magas omega-3 DHA szint és a látás fejlődése között. Egy norvégiai tanulmányban kimutatták, hogy azoknál a kismamáknál, akik szülés után napi 1183 mg omega-3 DHA-t és 803 mg omega-3 EPS-t szedtek 3 hónapon keresztül, miután 18 hetes terhességüktől fogva is ugyanezeket az adagokat fogyasztották, gyermekeik mentális fejlődése, intelligencia szintje magasabb volt 4 éves korukban társaikénál az elvégzett IQ tesztek alapján.
Számos tanulmányban kimutatták, hogy azoknak a babáknak, akiknek az édesanyjuk EPA és DHA tartalmú halolajat fogyasztott a szoptatás ideje alatt, a látásélessége jobb volt 4 hónapos korában, mivel vérükben a vörösvértestekben magasabb volt az omega-3 telítetlen zsírsavak aránya, összehasonlítva azokkal a babákkal, akiknek az édesanyjuk omega-3 EPA és DHA hiányos diétán volt a szoptatás ideje alatt.
Forrás: dhaomega3.org
-
-
- -
- -
|