Weboldalunk használatával jóváhagyjod a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

10+1 gyakori tévhit a D-vitaminról - a kilencediken mi is meglepődtünk

A D-vitamin az egyik leggyakrabban vásárolt vitamin hazánkban. Nem csoda, hiszen számos jótékony hatását élvezhetjük, ha megfelelő mennyiséget viszünk be belőle.

Támogatja az immunrendszer védekező képességét, erősíti a csontokat és a fogakat, javítja a pajzsmirigy működését, csökkenti a gyulladásos folyamatokat, és így tovább. Ezekről bővebben ebben és ebben a cikkünkben írtunk korábban.

Most viszont ne is erről szeretnénk beszélni, hanem összegyűjtöttünk 10+1 gyakori tévhitet a D-vitaminnal kapcsolatban, amit biztosan nem tudtál eddig! Jó olvasást kívánunk ;)
 

1.       Minél több, annál jobb!

Ez a D-vitamin esetében nem így van. Zsírban oldódó vitamin révén a szervezet hosszabb távon képes tárolni a D-vitamint, így azt túl tudjuk adagolni, ha hosszútávon nagy dózist viszünk be belőle. ( Az USA-ban évente kb. 200 mérgezéses esetet regisztrálnak.)
 

2.       Nincs szükség értend-kiegészítőre

A szervezet szükségleteink megfelelő D-vitamint csupán táplálékkal és napozással csak nehezen lehetséges bevinni. Ezért egész évben, de különösen az ősztől tavaszig tartó időszakban ajánlott átrend-kiegészítővel pótolni a D-vitamint. Az őszi-téli időszakban Magyarországon az emberek 90-95%-ánál D-vitamin hiány alakul ki. Egy átlagos magyar étrendje csupán napi 80 NE D-vitamint tartalmaz! Ez elenyészően kevés.
 

3.       Szoláriummal is pótolható

Sajnos ez nem így van. A D-vitamin szintézis az UV-B sugárzás segítségével történik, ami a barnulásért is felelős. A szoláriumok csövei viszont UV-A sugárzást bocsátanak ki, így ez nem alkalmas D-vitamin pótlásra, viszont érdemes vigyázni velük, mert ezek a sugarak felelnek a bőr öregedéséért.
 

4.       Minél többet napozok, annál több D-vitamint termel a szervezetem

Bár az igaz, hogy az UV-B sugárzásnak köszönhetően napozás során a bőrünkben található koleszterin átalakul D-vitaminná, ez a két tényező nem egyenesen arányos. A sötétebb bőr ugyanis kevesebb D-vitamint tud termelni, sőt ha nem vagyunk elég elővigyázatosak és leégünk, bőrünk akár hónapokra képtelenné válik a D-vitamin előállítására.
 

5.       Elég pusztán D-vitamint szednem ahhoz, hogy ne legyen D-vitamin hiányos

Ez sajnos nem így van. Érdemes olyan készítményt választani, amiben a D-vitamin mellett A- és K2 vitamin, illetve magnézium is található, ezek támogatják ugyanis a felszívódását. Emellett érdemes bevételkor 1 adag halolajat is elfogyasztani, ez ugyanis a legjobb vivőközeg a D-vitamin számára a hasznosulást illetően.
 

6.       Az, hogy ez egy vitamin

A D-vitamin nem igazi vitamin, hanem egy hormonszerű előanyag.. Vitaminoknak ugyanis csak azokat az élettanilag fontos vegyületeket nevezzük, amiket a szervezetünk nem tud előállítani, D-vitamint viszont elő tud állítani a bőrünk a napsugárzás segítségével.
 

7.       Hatékony a COVID és más vírusos fertőzések ellen

Igaz, hogy a D-vitamin támogatja az immunrendszer működését, viszont ezt nem lehet kijelenteni, hogy hatékony védelmet nyújt bármilyen kórokozó ellen. Persze ha megfelelő mennyiségű D-vitaminhoz jutunk, szervezetünk könnyebben képes felvenni a harcot a vírusokkal és baktériumokkal szemben, a már meglévő betegségeket viszont sajnos nem gyógyítja. Cikkünket a COVID és a D-vitamin nkapcsolatáról ITT tudod elolvadni.
 

8.       Várandósság alatt a normál adag sokszorosára van szükség

Bár a babavárás időszakában megnő a szervezet tápanyagigénye, a D-vitaminra ez nem vonatkozik. Várandósság és szoptatás alatt a nőknek ugyanannyi D-vitamin bevitele javasolt, mint amennyi a megelőző időszakban volt (1500-200 NE, de maximum 4000 NE).
 

9.       Ablakon keresztüli napfény is termel D-vitamint

Ez egy nagyon gyakori tévhit, viszont a bőrünket ablaküvegen keresztül érő napfény hatására nem indul meg a D-vitamin termelés a bőrben. Ennek oka, hogy az ablaküveg nem engedi áthatolni az UV-B sugarakat, így csak az UV-A sugarak érik el testünket.
 

10.   Nyáron nincs szükség D-vitamin pótlásra

Ez abban az esetben lehet igaz, ha viszont irodában dolgozunk, akkor nyáron sem tudunk elegendő D-vitamint bevinni napozással. A D-vitamin pótlás szempontjából ugyanis a legjobb 10-15 óra között a napon tartózkodni – természetesen csak rövid ideig és ügyelve arra, hogy nehogy leégjünk.
 

   +1.   A napozás utáni közvetlen szappanos fürdés lemossa bőrünkről a D-vitamint.

A D-vitamin a bőrünk középső rétegében, az epidermisben képződik a napsugarak UV-B tartományának hatására. Ezt a bizonyos hullámhosszú fénysugárzást bőrünk mélyebb rétegei elnyelik, így indulhat meg a D-vitamin szintézise a bőr mélyebb rétegeinek sejtjeiben. Tehát a bőrfelszín szappanos lemosása nem okozza a D-vitamin feloldódását és eltávolítását, a hatóanyag a bőrben marad.

 

Tartalomhoz tartozó címkék: Érdekességek

Keresés