Az omega-3 zsírsavak fontossága a fejlődő szervezet számára

Az omega-3 zsírsavak fontossága a fejlődő szervezet számára

Ha szeretnél gyermeked számára stabil alapot adni szellemi fejlődéséhez, gondoskodj róla, hogy bőséges mennyiségű omega-3 zsírsavakat fogyasszon, ugyanis az omega-3 DHA elengedhetetlen ahhoz, hogy a fejődésben lévő szervezet a lehető legmagasabb szellemi teljesítményt nyújtsa – állítja számos tanulmány, melyek csecsemőkortól iskoláskorú gyermekek agyi funkcióit vizsgálták. A kutatók azt állítják, a megnövelt DHA bevitel a legegyszerűbb módja, hog

Az omega-3 zsírsavakat valóságos csodaszerként szokták emlegetni sokrétű egészségmegőrző hatásuk miatt, ezért is ajánlott csecsemőkortól egészen idős korig fogyasztani. A sokoldalúságnak az oka egyszerű: ezek a többszörösen telített zsírsavak sejtszinten képesek kifejteni hatásukat, azaz szervezetünk minden egyes sejtjének működését jótékonyan befolyásolják.

A két legfontosabb és legismertebb omega-3 zsírsav az EPA és a DHA, amelyek nagy mennyiségben elsősorban a mélytengeri halakban (makréla, hering, szardínia…), kisebb mennyiségben pedig számos egyéb tengeri élőlényben fordulnak elő. Az omega-3 ideális forrása a vadhalászatból származó hidegvízi, mélytengeri hal, amely 38%-ban tartalmaz EPA és DHA zsírsavakat. Ez a maximális érték, ami természetes halolaj esetén elérhető! Ezek az esszenciális zsírsavak nélkülözhetetlenek szervezetünk egészséges működéséhez, a vitaminokhoz hasonlóan szervezetünk nem képes előállítani őket, ezért csak táplálkozással tudjuk biztosítani a szükséges mennyiséget.

Mivel Magyarországon az átlag éves halfogyasztás a 4 kilót sem éri el – és jellemzően ennek nagy részét sem mélytengeri halak teszik ki – nem áll szervezetünk rendelkezésére elegendő EPA-DHA ahhoz, hogy folyamatosan és stabilan kifejthessék jótékony hatásaikat. Általánosságban véve növényi omega-3-ból elegendőt fogyasztunk, viszont a közhiedelemmel ellentétben ezek nem azonosak a halakban található omega-3 EPA és DHA zsírsavakkal és nem is helyettesíthetik őket!

Mi az EPA és a DHA?

A zsírsavak testünk legfontosabb építőelemei között foglalnak helyet. Ezek közül nem mindegy azonban, hogy milyen típusú zsírokat juttatunk be szervezetünkbe. A zsírok között megkülönböztetjük a és a rossz zsírokat, amik aránya befolyásolja egészségi állapotunkat és szervezetünk betegségekkel szembeni ellenálló képességét. Az omega-3 zsírsavak „jó zsírok”, testünk alapvető alkotóelemei és fontos hormonok forrásai.

Kíváncsi vagy rá, milyen zsírokat érdemes fogyasztani, és melyeket jobb kerülni? Kattints IDE és tudd meg most!

Az EPA és a DHA többszörösen telítetlen zsírsavak jótékony hatást fejtenek ki a szív-érrendszerre, az agyműködésre, az idegrendszerre, a bőrre és még sorolhatnánk. A DHA legnagyobb mennyiségben az agysejtekben és a retinában fordul elő természetes formában, és minél több van belőle, annál jobban feljődnek, annál hatékonyabban működnek ezek a szerveink. Hogy szervezetünk sose szenvedjen hiányt belőlük, megfelelő táplálkozással pótolhatjuk őket!

Agyunk 60%-ban zsírból áll, aminek körülbelül egyharmada DHA, illetve a retinánk körülbelül 50%-át is ez a zsírsav teszi ki. A DHA szint növelése hozzájárul a normális agyműködés és a szem egészségének fenntartásához.

A halolaj hatása a fejlődő szervezetre

Az agy és az idegrendszer a születés előtti harmadik trimesztertől 14 éves korunkig fejlődik legintenzívebben, ebben a közel másfél évtizedes periódusban tehetünk a legtöbbet az egészséges szellemi fejlődésért. Az agy és az idegsejtek fejlődéséhez és hatékony működéséhez elengedhetetlen az EPA és EPA zsírsavak bevitele.


A tengeri halakban megtalálható omega-3 EPA és DHA zsírsavak

  • - előnyösen befolyásolják a szem látóhártya, az agy- és idegsejtek működését, azaz javítják a memóriát, a koncentrációt és a problémamegoldó készséget, könnyítik a tanulást, olvasást, valamint az idegrendszer egészséges működésének köszönhetően nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb viselkedést eredményeznek,
  • - támogatják szervezetünk természetes védelmi rendszerét, így EPA-DHA-ban gazdag étrend mellett a szervezet ellenállóbbá válik olyan fertőző betegségekkel szemben, mint a nátha vagy az influenza – ennek eredménye a kevesebb iskolai/óvodai hiányzás,
  • - csökkentik a káros hatású thromboxán és a leukotrién szintet, és növelik a jó hatású prosztaciklin szintet, ezáltal segítik a gyulladásos típusú betegségek gyógyulását,
  • - segítenek a bőrbetegségek (pl.ekcéma, pszoriázis, hajhullás stb.) enyhébb formáinak megelőzésében és kiegészítő kezelésénél is,
  • - előnyösen befolyásolják az olyan gyulladásos és immunalapú betegségek gyógyulását, mint például az asztma vagy az allergia,
  • - segítenek megelőzni a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulását.

A fenti hatások miatt javasolt minél előbb, akár már a születés előtti várandós időszakban biztosítani gyermekünk számára a megfelelő mennyiségű esszenciális zsírsavat, az omega-3 hiány ugyanis számos betegség kiváltó oka lehet gyermekeknél. Erre vezethető vissza például a diszlexia, a hiperaktivitás és bizonyos mozgáskoordinációs zavarok is.

Az Eskimo Kids halolaj már 1 éves kortól adható, tartalmazza a halakban található összes sejtvédő antioxidánst, természetes E-vitamin keverék hozzáadásával készült, és a lehető legmagasabb EPA-DHA tartalommal rendelkezik, amit természetes halolaj tartalmazhat.

 

Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) szerint az ajánlott EPA+DHA bevitel 2-18 éves korig legalább 250 milligramm/nap. Az Eskimo-3 napi adagja 460 mg EPA-t és 280 mg DHA-t tartalmaz.


Kíváncsi vagy, miért és mennyi omega-3 zsírsavra van szüksége gyermekednek attól függően, hogy épp bölcsis, ovis, kisiskolás vagy tinédzser? Kattints az alábbi ikonokra, és tudd meg most! Sőt a cikkek alatt most személyre szabott akciós ajánlatok is várnak!

      


Szólj hozzá

* Név:
* E-mail cím: (nem publikus)
   Weboldal:
* Hozzászólás:
Kód