Mennyi vitaminra és ásványi anyagra van szüksége a gyerekeknek? + Letölthető vitamintáblázat

Mennyi vitaminra és ásványi anyagra van szüksége a gyerekeknek? + Letölthető vitamintáblázat

Szerencsére egyre több szülő figyel oda tudatosan arra, hogy gyermekei hozzájussanak a számukra megfelelő mennyiségű és minőségű tápanyagokhoz. Mindenki tisztában van már azzal is, hogy a vitaminok és ásványi anyagok elsődleges forrásai a friss zöldségek, gyümölcsök, a jó minőségű és megfelelő módon elkészített húsok, a gabonák valamint a tejtermékek. De miből mennyire van szüksége a gyerekeknek? Letölthető táblázat a cikk végén!

Ezen hozzávalók felhasználásával megtervezhető a tökéletes étrend minden korosztályú, nemű, és mozgásigényű gyermek számára. A gond sajnos ott kezdődik, hogy nincs mindenkinek lehetősége arra, hogy mérnöki pontossággal megtervezze a menüt, bevásárolja a megfelelő minőségű alapanyagokat és a megfelelő konyhatechnikai megoldásokkal elkészítse azokat. Az sajnos még az előbb említetteknél is nagyobb kihívás, hogy a gyermeke ezt ellenállás nélkül, hiánytalanul el is fogyassza. Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy a gyerekekbe bizonyos ételeket lehetetlen beleimádkozni. Az egyik húst nem eszik, a másik nem hajlandó gyümölcsöt enni, a harmadik pedig a zöldségekkel van így.

Ekkor fordulunk a táplálékkiegészítőkhöz, amik ideális arányban tartalmaznak vitaminokat és ásványi anyagokat, hogy biztosak lehessünk abban, hogy gyermekünk nem szenved hiányt semmi, számára nélkülözhetetlen tápanyagban

Hogyan változik a korral gyermekek vitamin és ásványi anyag szükséglete?

Minél nagyobb a gyermek, a szükségletei ezen a téren is folyamatosan nőnek. A legtöbb szakértő 6 különböző korosztály szerint határozza meg a vitamin és ásványi anyag szükségleteket gyermekek esetén. A gyermekek táplálkozása szempontjából nagyon fontos első életévet két részre osztják vitamin és ásványi anyag igény szempontjából 0-6 hónapos korig, és 7-12 hónapos, azaz 1 éves korig. A következő kategória a kisgyermekkor 1-3 éves korig, majd a 4-8 éves korosztály. A gyermekévek utolsó két besorolása némiképpen átfedésben van egymással, ez a 9-13 éves korosztály és a tinédzser kor.

Az RDA az elég?

Sokak számára talán megtévesztő az alacsony RDA mennyiséghez képest az egyes termékek magas vitamin és ásványi anyag tartalma. Az RDA az ajánlott napi bevitel, amit külön, gyermekek számára is meghatároztak országonként. Ez az érték azonban csak egy olyan minimális mennyiség az egyes tápanyagokból, ami ahhoz elég, hogy ne alakuljanak ki hiánybetegségek. Ha tudatosan csak ezeket a mennyiségeket fogyasztjuk az egyes vitaminokból, akkor szervezetünk biztosan nem jut hozzá az egészséges működéshez szükséges mennyiséghez. Így nem kell megijedni, amikor azt látjuk, hogy egyes esetekben az ajánlott napi bevitel magasabb, mint az RDA értékek.

A fiúk és a lányok szükségletei között vannak különbségek?

Kisbabák, és kisgyermekek esetén még nincsenek jelentős különbségek a fiú és lány gyermekek számára ajánlott vitamin és ásványi anyag mennyiségek között. Viszont a kamaszkor kezdetével már ez megváltozik. Bizonyos tápanyagok esetén más az ideális mennyiség egy serdülő lány és egy fiú esetében. Legtöbb esetben a fiúknak van szüksége magasabb napi beviteli mennyiségre (pl. A-, C-, B1-, B2- és B3-vitaminok, magnézium és cink), de például a menstruáció kezdetével már a lányok szervezete igényel több vasat. D-, E- és K-vitamin, kalcium és foszfor esetén viszont megegyezik a szükségletük.

Mennyi vitamint érdemes szedni a gyermekeknek?

Ez, ahogy fentebb is írtuk korosztályonként eltérő, például A-vitamin esetén 300-1000 mcg (mikrogramm) között változik ez az érték csecsemőkortól a serdülő korig. Szintén sokszorosára nő meg a vitamin szükséglet a B9-vitamin (ismertebb nevén a folsav), és a K-vitamin esetén az évek múlásával. Enyhébb mértékben, de folyamatosan nő (a gyermekkel együtt) a C-, az E-, és a többi B-vitamin igény is.

A D-vitamin egy kicsit kilóg a sorból, ott egy éves korban 10 mcg a napi szükséglet, majd 2 éves kortól egészen tinédzser korig 15 mcg marad ez az érték.

Ásványi anyagok esetén szintén folyamatosan nő a gyermekek szükséglete. Itt is eltérő, hogy milyen arányban változik a korhoz képest a napi ajánlott ásványi anyag bevitel. Vas esetén például a csecsemőkori mennyiséghez képest alig kétszerese szükséges egy fiúnak kamaszkorában. Cink és kalcium esetén viszont a kisbaba igényekhez képest tizenévesen már háromszoros vagy négyszeres mennyiség kell az egészséges működéshez.

Kálium és magnézium esetén van a legnagyobb növekedés, serdülő korban már a pár hónapos igényeinél majdnem tízszer többet érdemes bejuttatni a szervezetebe.

Táblázat letöltése!



Töltsd le és nyomtasd ki ingyenes vitamintáblázatunkat, hogy sose kelljen a neten kutakodnod arról, hogy melyik vitaminból és ásványi anyagból mennyi a megfelelő mennyiség gyermeked számára!

Táblázat letöltése!

Források: (_(_(_(_(_(_

Szólj hozzá

* Név:
* E-mail cím: (nem publikus)
   Weboldal:
* Hozzászólás:
Kód