Október a Látás Hónapja - 6 tipp a szemünk egészségéért

Október a Látás Hónapja - 6 tipp a szemünk egészségéért

Bizonyára sokaknak ismerős az a kellemes érzés, amit egy jó könyv olvasása tud nyújtani, amikor kikapcsolunk a hétköznapokból, és elutazunk kedvenc könyvünk hőseivel egy másik világba. Amikor megáll nekünk az idő, és nem létezik más csak mi és a könyvünk.

Ezt a kellemes érzést szeretnénk minél többször megélni, de sokszor nincs rá időnk. No nem baj, majd ha nyaralunk, vagy ha nagyobbak lesznek a gyerekek, vagy ha tél lesz, vagy ha nyugdíjasok leszünk… Ám hogy erre később is legyen lehetőségünk, nagyon fontos, hogy odafigyeljünk szemünk épségére.

Október a Látás Hónapja, ennek kapcsán összegyűjtöttük, hogy mire érdemes odafigyelni, ha szeretnénk szemünk egészségét hosszú távon megőrizni. 6 egyszerű tippet adunk, amik betartása sokat segíthet, hogy látásunk sokáig és jó minőségben szolgáljon minket, hogy azokat a bizonyos kedvenc könyveket még hosszú évekig újra és újra tudjuk olvasni.

1. Viseljünk napszemüveget!

A túl magas UV sugárzás is okozhatja a szem tartós károsodását. Egyszerűen megvédheti szemét az UV sugaraktól, ha olyan napszemüveget választ, ami nem csak jól áll, de az UVA és UVB sugarakat is minél magasabb százalékban megszűri, ez akár lehet 100% is. Azok a lencsék, ami domborúak, ráhajolnak oldalról is az arcunkra, képesek az oldalról a szemünkbe érkező sugaraktól is védeni. Vezetés közben érdemes polarizált lencséket használni, mivel azok csökkentik a szemünk káprázását, amíg vezetünk.

A kontaktlencsék között is vannak már UV védelemmel ellátottak, de a kontaktlencse mellett is jól jön egy jó minőségű napszemüveg, mint egy plusz védelmi vonal.

2. Néha vegyük le a szemünket a monitorról!

Ha a számítógép vagy telefon képernyőjét túl hossz ideig nézzük, attól gyakran előfordulhat homályos látás, szemszárazság, fejfájás, nyak- és hátfájdalom. A szemünk épségének megőrzése érdekében 20 percenként pihentessük kicsit a szemünket, ez alatt nézzünk a távolba (legalább 8-10 méterre) 20 másodpercig. Legalább két óránként álljunk fel a képernyő elől, és tartsunk egy 15 perces szünetet. Érdemes egyszer-kétszer kipróbálni, és gyorsan be fogjuk látni, hogy megéri ennyit szánni az egészségünkre még munka közben is.

3. Hagyjunk fel a dohányzással!

A dohányzás számos nagyon káros hatása mellett növeli a szürkehályog, a makuladegeneráció, és a látóidegek károsodásának valószínűségét is. Nem baj, ha nem sikerül elsőre abbahagyni, majd sikerül másodikra, vagy harmadikra. Ne add fel, és ha szükséges, kérd szakember segítségét! Szervezeted nagyon rövid időn belül meg fogja hálálni, ha megszabadulsz ettől a rossz szokástól.

4. Együnk jókat!

Szemünk egészsége szempontjából a legfontosabb, hogy megfelelő tápanyagokat juttassunk a szervezetünkbe. Például a lutein, a cink, valamint a C és E vitaminok segíthetnek megvédeni az életkorral kapcsolatos látásproblémáktól, mint a makuladegeneráció és a szürkehályog. Érdemes leveles zöldségeket fogyasztani, mint például a spenót vagy a kelkáposzta; tojást, dióféléket és babot, narancsot és más citrusféléket. Egy ilyen étrend mellett súlyunkat is könnyebb lesz kordában tartania, így elkerülhetjük a 2-es típusú cukorbetegséget is, mely felnőttek között vezető ok a vakság kialakulásában.

5. Fogyasszunk megfelelő mennyiségű és minőségű omega-3 zsírsavat!

A Harvard Health által publikált kutatások szerint a DHA néven ismert omega-3 zsírsav számos egészségügyi előnye között a látásvédelemben is segítségünkre lehet. A DHA az omega-3 legkomplexebb formájának tekinthető, amit sajnos a legnehezebb elégséges mennyiségben fogyasztani, mivel kevés élelmiszerforrásban található.

A kutatók azt találták, hogy a DHA-val kiegészített étrendet tápláló egerek nem észlelték az A2E toxikus molekula felépülését a szem hátsó részén. Idővel az A2E rendszerint felhalmozódik a retinális pigment epithel sejtjeiben, és látásvesztéssel jár. "A DHA az agy és a retina szürkeállományának elsődleges strukturális zsírsavja" - magyarázza Dr. Bajart. "Így a DHA-ban gazdag táplálék vagy étrend segíthet lassítani a retina degenerációját, beleértve a makuladegenerációt, a vakság leggyakoribb formáját az időseknél."

Dr. Bajart azt állítja, hogy a DHA nem fogja visszafordítani a retina károsodását, de segíthet a látás megőrzésében, valamint a száraz szem és a krónikus szemhéj gyulladás enyhítésében.

Az American Heart Association hetente legalább két adag halat ajánl, ami megfelelően megválasztott halolaj kiegészítővel is helyettesíthető.

6. Rendszeresen vizsgáltassuk meg szemünket!

Mint minden szűrővizsgálat, a szemészeti vizsgálat is feltárhat olyan, akár tünetmentes betegségeket, amiket korán felismerve könnyebben kezelhetők, ilyen például a glaukóma. Emellett érdemes ellenőriztetnünk időről-időre, hogy nincs-e szükségünk szemüvegre vagy kontaktlencsére, illetve a jelenlegi megfelelő-e, nem szükséges-e újat készíttetni.

Mivel 2018-ban is október a látás hónapja, ezért országos szinten 290 optikában van lehetőség ingyenes látásvizsgálaton, szakmai tanácsadáson részt venni. Érdemes utánanézni, hogy hol van a környékünkön olyan optika, aki csatlakozott ehhez az országos kezdeményezéshez.

(_)(_)(_)

Szólj hozzá

* Név:
* E-mail cím: (nem publikus)
   Weboldal:
* Hozzászólás:
Kód