Omega-3 zsírsavakkal a szülés utáni depresszió ellen

Omega-3 zsírsavakkal a szülés utáni depresszió ellen

Egy gyermek érkezését a családba általában hatalmas boldogság követi. Rengeteg gratuláció a büszke szülőknek, szebbnél-szebb ajándék csomagok, legcukibb babaruhák, meghitt látogatások. Ám de van - és nem is gondolnátok, milyen gyakori-, hogy az édesanya nem tudja megélni ezeket az a pozitív érzéseket és helyükbe lép a lehangoltság, érdektelenség, ingerlékenység érzése.

Ha ez az állapot hosszabb ideig fennáll, akkor beszélünk szülés utáni (postpartum) depresszióról.

Ezt a témát sokan kerülik, mi mégis szeretnénk rá felhívni a figyelmet és segítséget adni ennek leküzdésében, elkerülésében. Az omega-3 zsírsavak ugyanis segítségetekre lehetnek!

A gyermekvállalás kezdeti szakasza cseppet sem könnyű. A leírhatatlan boldogság érzése társulhat kétségbeeséssel, kiszolgáltatott érzéssel. Ennek tünetei általában a kedvtelenség, sírdogálás, szomorúság, állandó fáradtság érzése. Van, aki alvászavarokkal küzd, esetleg feszült, ideges ebben az időszakban.

Ezek az érzések eltarthatnak pár napig, de abban az esetben, ha hetekről beszélünk érdemes pszichológus, orvos segítségét kérni.

Mi történik a szervezetben?

A szülés utáni depresszióban szenvedő anyák anyatejében kimutathatóan alacsonyabb a DHA szintje, mint a posztpartum depresszióban nem érintetteknél. Az édesanyák szervezetének DHA szintje felére csökkenhet a várandósság ideje alatt és ezek az értékek a szülés utáni hat hónapban nem állnak vissza. A többszörösen telítetlen zsírsavak fontosak az agyműködés számára, ugyanis nemcsak az agy idegsejtjeinek szerkezeti összetevői, hanem úgy tűnik, ezek is részt vesznek a neuronok szignál transzmissziós folyamatában is. A szülés utáni depresszió az édesanyák 10 – 15 %-át érinti. Az omega-3 zsírsavak, különösen a DHA szintje alacsony a szülés utáni depresszióban szenvedő édesanyák anyatejében és vörösvérsejtjeiben. Ezt a szintcsökkenést az alacsony halfogyasztással hozzák összefüggésbe.

Arra is van néhány bizonyíték, hogy az omega-3 zsírsavak pótlása segíthet megelőzni a menopauzális problémákat, a posztmenopauzális oszteoporózist, valamint a mellrákot.

Omega-3 zsírsavakkal a szorongás és depresszió ellen

Mindenkinek vannak rossz napjai. De ha a levertség, a szomorúság érzése hosszabb ideig fennáll, érdemes komolyabban foglalkozni magunkkal.

A depresszió a világon az egyik leggyakoribb mentális betegség. Főbb tünetei a szomorúság, letargia, és az élet iránti általános érdeklődés elvesztése. A szorongást, ami szintén gyakori népbetegség, pedig az állandó aggodalom és idegesség jellemzi leginkább.

A tanulmányok azt mutatják, hogy azok az emberek, akik rendszeresen fogyasztanak omega-3 zsírsavakat, kevésbé hajlamosak a depresszióra. Sőt azt is kimutatták, hogy a már depresszióban vagy szorongásban szenvedő emberek tünetei javultak miután elkezdtek omega-3 zsírsavakat szedni. 

A háromféle omega-3 zsírsav közül (ALA, EPA, DHA) az EPA segít a leginkább a depresszió leküzdésében. 

Miért az Eskimo-3?

Az omega-3 készítmények – és köztük különösen az Eskimo-3 – a leginkább kutatott termékek közé tartoznak, széles alkalmazhatóságuk miatt.

Dr. Joseph Hibbeln, a National Insitutes of Health kutatója szerint a depresszió térhódítása közvetlenül kapcsolódik az étkezési szokások megváltozásához, különösen a zsír fogyasztásához. Rámutat, hogy a szója-, kukorica-, pálma- és gyapotmag-olaj használatának óriási mértékű növekedésével az elmúlt 100 évben teljesen megváltozott az omega-3 és az omega-6 zsírsavak aránya az étrendben. 

A halfogyasztás mértéke és a depresszió gyakorisága közt szoros, fordított irányú kapcsolatot mutattak ki kutatók. Az omega-3 hiánynak oki szerepe lehet a depresszió, a mániás-depresszió, és a szülés utáni depresszió kialakulásában.

Sokan úgy gondolják, hogy a szülés utáni depresszió részben az anya DHA-hiányának a következménye is lehet, ha terhessége alatt túlságosan kevés omega-3 olajat fogyasztott. 

Arra is van bizonyíték, hogy az omega-3 zsírsavak alacsony szintje a hangulatért felelős szerotonin-hormon alacsony szintjével jár együtt.

A hal, különösen a zsíros mélytengeri hal, kiváló forrása az omega-3 zsírsavaknak. Ha nem iktatsz be elég halat az étrendedbe, ilyenkor jöhet szóba étrendkiegészítő készítmény, az Eskimo-3 halolaj. A márka több mint 20 éves megbízható szereplője a piacnak, hatékonyságát számos tudományos vizsgálat és klinikai dokumentáció támasztja alá. Mélytengeri, igazolt eredetű, vadhalászatból származó alapanyagát a Friend of the Sea minősítés garantálja.

 

 

források:

 https://www.omega3wellness.hu/hu/stressz-szorongas-depresszio

https://semmelweis.hu/szinapszis/2019/02/23/szules-utani-psziches-betegsegek-a-postpartum-depresszio-es-gyermekagyi-pszichozis/

https://www.healthline.com/nutrition/17-health-benefits-of-omega-3#section1

Szólj hozzá

* Név:
* E-mail cím: (nem publikus)
   Weboldal:
* Hozzászólás:
Kód