Készen van a házi feladat?
Ahogy beköszöntött az ősz, megkezdődött az iskola. Sok kisiskolás most kezdte az első osztályt, és most szembesül az első nehézségekkel. Beilleszkedés, barátok szerzése és nem utolsó sorban a tanulás. Ha van már egy nagyobb tesó a családban, akkor nagyjából tudta, mi vár rá. Láthatta, hogy az iskolában töltött idő után le kell ülni, megírni a házi feladatot.
Sajnos házit írni nem is olyan egyszerű, de szülőként sokat tehetsz, hogy gyermeked ne büntetésként élje meg a feladatokat.
A tanulás sikerességét nagyban befolyásolják a külső tényezők.
A kifejezetten ehhez kialakított hely - íróasztal megfelelő fényviszonyokkal és kényelmes írószék - kellemes környezetet biztosít a tanuláshoz. Fontos, hogy az íróasztalon mindig rend legyen, és a gyermek ezt a rendet szokja meg. Illetve a tanulásnak is kell, hogy legyen rendszere. Pontosabban a lurkó egész napjára érdemes kialakítani egy napirendet, amit megszokhat. Közösen készítsetek egy a falra vagy hűtőre kiakasztható órarendet, amit Ő is és Te is figyelemmel tudtok kísérni!
A megfelelő környezethez hozzátartozik, hogy nincs zavaró háttérzaj, a helyiség megfelelő mennyiségű oxigént tartalmaz, megfelelően világos. Nemcsak a gyermek környezete fontos, hanem a gyermek mentális állapota is. Ne legyen fáradt, éhes, szomjas, ugyanakkor a teli pocak sem tesz jót a gondolkodásnak. Étkezés után, mielőtt elkezd a lurkó tanulni, várjatok egy picit.
A tanulásra dedikált idő alatt iktassatok be apróbb szüneteket, illetve a tanulnivalót is úgy osszátok el, hogy a kevésbé érdekes száraz tananyagot izgalmasabb feladat kövesse.
Minden egyes feladat előtt beszéljétek át, hogy az adott órán miről volt szó, így a gyermek rögtön ismétléssel kezd, és könnyebben memorizálja a tananyagot.
Minden gyermek más, így a tanulási preferenciák sem egyeznek.
Van olyan gyermek, aki csak akkor tudja megjegyezni a tananyagot, ha sokszor elolvassa némán, van, akinek a hangos olvasás is elég, de sok esetben írással rögzül a tananyag. A lényeg, hogy a megértésre törekedjetek, ezért is fontos a feladatok átbeszélése. Próbálja meg a gyermek saját szavaival elmondani a feladatot, ha nem megy a szülő nyugodtan segíthet neki, hiszen valószínűleg elsőre gondot okoz majd. Már az alsóbb tagozatokon tanulókat is hozzá lehet szoktatni a vázlatkészítéshez, illetve a fontosabb részek kiemeléséhez. Alapvetően a mai tankönyvekben már sok esetben ki vannak emelve a fontos részek, ettől függetlenül a gyermek önállóan is kijelölheti magának a lényeges részeket, amelyekből akár vázlatot is készíthet. Nagyon fontos, hogy itt a tanulás ne érjen véget, nem az a cél, hogy legyen egy vázlat a tanulnivalóból, azt memorizálni is kell. Fontos, hogy a vázlat segítségével a gyermek el tudja mondani a tananyagot!
Ha a házi feladat készítése során elakadtok – láttunk már mi is érdekes matematika szöveges feladatot – akkor a szülő bátran kérjen segítséget más szülőktől vagy egyenesen a gyermek tanárától. Így legalább a gyermek előtt lesz pozitív példa, hogy ha valami nem megy, akkor segítséget kérni természetes dolog.
Tudjuk, hogy rengeteg szülőnek nagyon sok dolga van, és nem mindig jut idő arra, hogy gyermekével tanuljon, főleg ha kisebb tesó is van. Viszont nagyon fontos, hogy a gyermekben kialakuljon a helyes tanulási mód, amit később már önállóan is tud végezni.